اعتراض داوطلبان کنکور به شورای انقلاب فرهنگی کشیده شد-راهبرد معاصر

اعتراض داوطلبان کنکور به شورای انقلاب فرهنگی کشیده شد

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی اعتراض داوطلبان کنکور در جلسه فردا (سه‌شنبه،۲۰ شهریور) این شورا خبر داد و اعلام کرد: این جلسه با حضور مجریان کنکور برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۲۵۶۸۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایمان افتخاری، درباره آثار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو و تدابیر شورا در پی اعتراضات برخی داوطلبان، اظهار کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب چند هدف اصلی را پیگیری می‌کرده است که مهمترین آنها، برگشتن مرجعیت کتب درسی، تقویت نقش معلم در مدرسه و برقراری بهتری عدالت آموزشی و سهم عادلانه دهک‌های اقتصادی در پذیرش در دانشگاه‌ها بود.

وی ادامه داد: آثار مصوبه را از طریق ابزار‌های مختلف رصد کرده‌ایم و اطلاعات مختلف از سازمان سنجش، پیمایش و ... به دست آورده‌ایم. تلقی ما این است که حرکت خوبی آغاز شده است و امیدواریم این حرکت پایدار باشد، به‌زودی گزارشی درباره روند اجرای این مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و داوطلبان ارائه خواهیم داد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اعتراض برخی داوطلبان گفت: جلسات متعدد با معترضان برگزار و اعتراض‌ها دسته‌بندی شده است. بخشی از اعتراض‌ها جای پیگیری دارد از مهمترین این اعتراض‌ها مربوط به همترازی و مقایسه تراز‌ها با سال‌های مختلف است. این تکلیف شورای عالی بر عهده سازمان ملی سنجش بود و بخشی دیگر درباره دانشجویان مشغول به تحصیل است که در آزمون شرکت کرده‌اند و باعث دشواری بیشتر پذیرش داوطلبان جدید شده است.

افتخاری اعلام کرد: فردا جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نهاد‌های مسئول برگزار خواهد شد، امیدواریم در این جلسه به تصمیم‌گیری برسیم که نزدیکترین تصمیم به عدالت باشد و بر این اساس با همکاری دستکاه‌های اجرایی آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

امسال و در دومین سال اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع انتخاب‌رشته داوطلبان با اعتراضاتی همراه شد. زیرا داوطلبان و حتی پذیرفته‌شدگان کنکور ۱۴۰۲ فقط با نام‌نویسی در کنکور ۱۴۰۳، اجازه انتخاب‌رشته داشتند. همین امر هم روی تراز داوطلبان سال جاری اثر گذاشت، هم فرصت انتخاب‌رشته آنها را کاهش داد، هم به نوعی تضییع حقوق کلی بود، زیرا برخی از داوطلبان پارسال حتی تحصیل خود را در دانشگاه پذیرفته شده آغاز کرده و دو نیمسال دانشجو بودند.

همچنین بر اساس اطلاعات دفترچه انتخاب رشته داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته‌شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد. یعنی این افراد حق انتخاب‌رشته ندارند. این داوطلبان که تاکنون چندبار روبروی ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور یا نهاد ریاست‌جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده